אם אתם שמים לב שהעובדים שלכם מתקשים לבצע עבודה איכותית, ייתכן שהסיבה לכך היא לאו דווקא חוסר יכולת אישית להתמקד. ייתכן שזה בגלל עיצוב גרוע של מקום העבודה שלכם.

אמנם, חוסר יכולת להתרכז נחשבת לחלק מההפרעה הידועה כ״הפרעת קשב וריכוז״. תופעה שמטופלת באמצעות תרופה (ריטלין, למשל), או הומאופתיה (שיטת טיפול טבעית שמאפשרת לרפא תסמינים אלה). אבל לפעמים מה שבאמת משפיע על כמות העבודה הפרודוקטיבית שהעובדים יכולים להספיק ביום עבודה, לא קשור כלל וכלל לבעיות קשב וריכוז, אלא לאיכות עיצוב המשרד, כלומר לגורמים סביבתיים.

כשאומרים ״גורמים סביבתיים״ למה מתכוונים?

אם אתם מזהים שהעובדים שלכם בוהים בחלל באופן קבוע, ייתכן שהפתרון לכך נעוץ בגורמים סביבתיים ואפשרויות עיצוב מרחב העבודה אשר מעכבים את העובדים ומונעים מהם מיצוי מלוא הפוטנציאל שלהם. הנה לדוגמה שני גורמים סביבתיים: איכות הריהוט ואיכות האוויר.

יתכן שהכיסא של העובד לא מתאים לסוג העבודה שהוא מבצע. זה נכון במיוחד עבור עסק ששכר שטח משרדים שכבר היה מרוהט.

יש כסאות שמשענות הידיים שלהם מרחיקות את העובד משולחן העבודה, ואי אפשר לפרק או להתאים אותן לגוף העובד. כסאות אחרים עשויים להיות עם גב שמיועד לעובדים שהם גבוהים או נמוכים יותר מהעובד גם אותם לא ניתן להתאים אישית.

כאשר אנשים מבלים זמן רב בישיבה על כיסא כדי לבצע את המשימות שלהם, רצוי מאוד שלא ישבו על כיסאות שלא מותאמים לצרכים האישיים שלהם. לא רק העובד יודה לכם, אלא גם הגוף שלו.

סביר להניח כי אנשים שעובדים במשרדים מבלים זמן רב בתוך מבנה סגור. האוויר שהם נושמים בחלל סגור שכזה עלול לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי שלהם.

הכנסת אוויר צח יותר פנימה או התקנת מערכת אוורור טובה יותר – קשורות לשיפור הביצועים של העובדים. כך עולה ממחקר שנערך על ידי מדענים מאוניברסיטאות בארצות הברית. באחד הניסויים נבדקו למעלה מ-100 מנהלים, אדריכלים ומעצבים שעובדים ב-10 בניינים שונים בארצות הברית. בסוף כל יום עבודה עברו הנחקרים מבחנים קוגניטיביים. הניסוי הראה כי עובדים במבנים שקיבלו אישור של ״מבנה ירוק״ ומספקים אוויר פנימי באיכות טובה, הצליחו במבחנים 25% יותר מאשר מנהלים ברמות מקבילות שעובדים במבנים קונבנציונליים.

כיצד לבחור בריהוט משרדי שהוא גם פונקציונלי וגם בטוח?

התחילו ב-4 שלבים מקדימים לפני שאתם מחליפים את הריהוט המשרדי:

ובכן, החלטתם להיפטר משולחנות העבודה, מארונות התיוק ומהכיסאות הישנים שכבר לא מתאימים לכם. אבל אם בכוחה של סביבת העבודה להשפיע על יכולת הריכוז ועל הפרודוקטיביות של העובדים, איך מחליטים באיזה סוג ריהוט לבחור?

לפני שאם רצים לקניית ריהוט משרדי חדש, אתם צריכים לקבוע מה העובדים שלכם צריכים כדי לבצע את עבודתם בבטחה וביעילות ולאחר מכן להשוות הצעות מחירים של ספקי רהיטים ונגריות.

ההחלטה שלכם מורכבת הרבה יותר מאשר לבחור בין כסאות ירוקים לבין כסאות מהגוני מסיביים. ריהוט משרדי בימינו צריך להיבחר גם לפי הארגונומיות שלו, היעילות, הבטיחות והגמישות שהוא מציע.

עבור חלק מהארגונים זה אומר שבטיחות העובד נמצאת בראש סדר העדיפויות. מדע העיצוב הפיזי של חלל העבודה – הארגונומיה – נחשב פעם לסתם אופנה משרדית, אבל היום הוא משפיע מאוד על כל עולם עיצוב הרהיטים.

ריהוט מעוצב באופן ארגונומי אמור להפחית פציעות על ידי מזעור תנועות שעלולות להיות מסוכנות ובכך לתרום להפחתת ימי המחלה ולהגדלת הפרודוקטיביות.

המפתח הוא בחירה ברהיטים בעלי רמה גבוהה של התאמה. כלומר, בריהוט המאפשר למשתמשים להעלות או להנמיך את שולחן העבודה, את הכיסא או את משטח העבודה ולשפר את נוחות העובד ואת בריאותו.

הצורה בה אנשים עובדים היא גורם חשוב בבחירת ריהוט משרדי. ריהוט משרדי נכון יכול להגביר את יכולת המיקוד ואת הפרודוקטיביות של כל עובד על ידי הגדלת הנוחות והפחתת הסחות הדעת.